Zamknij
REKLAMA

6 powodów, aby zacząć praktykować jogę

00:00, 07.06.2018 | Materiały Partnera
Skomentuj

Joga jest praktyką mającą wieloletnią historię, której początki sięgają prehistorii Indii. Samo słowo ma zaś wiele znaczeń. Chociaż wielu osobom wydaje się, że trudno ćwiczyć jogę, to sama praktyka jest na tyle wielowymiarowa, a poziom poszczególnych pozycji tak zróżnicowany, że w zasadzie każdy powinien bez problemu dopasować ją do własnych upodobań i potrzeb. Oto 6 głównych powodów, dla których warto zacząć swoją przygodę z jogą.

To świetny trening dla całego ciała

Ruch to zdrowie, ale nie każda aktywność fizyczna będzie odpowiednia w konkretnym przypadku – na przykład problemy ze stawami kolanowymi oraz nadwaga stanowią przeciwskazanie do biegania. Joga ma nie tylko kilka odmian, ale przede wszystkim poziom ćwiczeń łatwo dostosować do aktualnych możliwości, w zależności od stopnia uelastycznienia mięśni czy też kondycji. To sprawia, że praktykowanie jogi jest bezpieczną formą treningu i przy zachowaniu rozsądku naprawdę trudno o przeciążania oraz kontuzje. Joga jednocześnie oddziałuje na cały organizm człowieka zarówno sferę fizyczną, jak i psychiczną oraz duchową. Ciało staje się giętkie, umysł bystry, a psychika wolna od smutków egzystencjalnych. Na przykładzie jogi fantastycznie widać, jak wzmocnienie fizyczne ciała pozytywnie wpływa na siłę umysłu.

To antidotum na zaokrąglone plecy

Osoby spędzające mnóstwo czasu w pozycji siedzącej, które wpatrują się całymi godzinami w ekran laptopa bądź smartfonu mają nienaturalnie pochyloną sylwetkę. W konsekwencji zmienia się postawa ciała i coraz trudniej całkowicie się wyprostować. Dotyczy to nawet bardzo młodych ludzi. Obecnie naprawdę rzadko można zobaczyć na ulicy kogoś wyprostowanego, a zdecydowana większość chodzi lekko przygarbiona. Trzeba pamiętać, że to nie tylko kwestia stricte wizualna, ale przede wszystkim zdrowotna. Długotrwale utrzymujące się nienaturalne pochylenie skutkuje usztywnieniem mięśni pleców oraz bólami kręgosłupa. Praktyka jogi w dość krótkim czasie zaradzi temu problemowi. Wystarczą nawet dwa tygodnie systematycznych ćwiczeń, aby sylwetka się wyprostowała i wzrosła świadomość własnej postawy. To, co dotychczas było w zasadzie niezauważalne staje się naprawdę widoczne. Człowiek automatycznie zaczyna ściągać łopatki, ponieważ odczuwa dyskomfort przy zgarbieniu, a nie jak dotychczas przy wyprostowanej pozycji.

To budowanie równowagi i stabilności

Stan harmonii jest kluczem do zdrowia i szczęścia. Powinien obejmować wszystkie aspekty życia, ale także okazuje się niezbędny w organizmie człowieka. Joga uczy osiągnąć taką równowagę w życiu. Wszystko zaczyna się od mozolnego budowania stabilności w poszczególnych asanach, co nie jest takie proste na początku. Ciało zazwyczaj odruchowo się napina przy jakimś wysiłku, a wtedy jakże łatwo stracić równowagę. Wbrew pozorom, to nie spinanie mięśni pomaga zatrzymać ciało przed upadkiem, ale rozluźnienie. Umiejętność równoważenia w pozycjach jogi jest tak naprawdę pierwszym krokiem do poprawy ogólnej stabilności, także pomiędzy sferą fizyczną a psychiczną organizmu.

To pomoc w bezsenności

Kolejnym dobrodziejstwem płynącym z praktyki jogi będzie lepszy sen. Oczywiście nie każda asana okazuje się odpowiednia bezpośrednio przed położeniem się do łóżka, ale warto wtedy zrobić kilka skłonów czy delikatnych skrętów, unikać natomiast energetyzujących wygięć do tyłu. Co więcej, nawet regularna praktyka w ciągu tygodnia ma dobry wpływ na sen, ponieważ oczyszcza umysł i wycisza wewnętrznie. Pomaga też wejść w naturalny rytm dnia, zgodny z zegarem biologicznym. Jeszcze lepsze efekty osiągnie się dzięki codziennej medytacji, która nie musi zabierać wiele czasu. Wystarczy 10-15 minut. Joga wykazuje dużą skuteczność w leczeniu bezsenności, pomaga nie tylko w szybkim zaśnięciu, ale również w efektywnym przesypianiu nocy bez budzenia się. To sposób efektywny, a przy tym zdrowy w przeciwieństwie do tabletek.

To metoda na świadomy oddech

Prawidłowe oddychanie pełni kluczową rolę w praktyce jogi, ponieważ dzięki niemu można zapanować nad swoim ciałem i umysłem. Spokojny i pełny oddech nie tylko łagodzi napięcia wewnętrzne, ale także pozwala na wyciszenie umysłu i ogólne uspokojenie. Jednocześnie dotlenia każdą komórkę ciała, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia zdrowia fizycznego. Chodzi zarówno o właściwy oddech podczas wykonywania poszczególnych asan, jak i specjalne ćwiczenia oddechowe, które stanowią ważny element praktyki jogi.

To sposób na relaks i odstresowanie

Stres i przemęczenie nie dotyczą jednostek, ale są poważnym problemem milionów osób na całym świecie. Tempo życia oraz nadmiar codziennych obowiązków powodują, że antydepresanty i leki uspokajające często okazują się nieodzowne w domowych apteczkach. Trzeba jednak zdać sobie sprawę z faktu, że ich skuteczność bywa mocno dyskusyjna, a ponadto te medykamenty wywołują wiele niepożądanych efektów ubocznych, jednak nade wszystko leczą same objawy. Innymi słowy, uspokojenie będzie krótkotrwałe. Kiedy lek przestaje działać, to kłopot automatycznie powraca. Joga działa inaczej, ponieważ sięga do źródeł, które tkwią w psychice człowieka. Asany i ćwiczenia oddechowe pomagają wejść w głąb siebie, aby zrozumieć przyczyny pojawiania się stanów lękowych, stresu i depresji. Poznanie wroga jest pierwszym krokiem do jego ujarzmienia. Nic nie dzieje się natychmiast, ale systematyczna i uważna praktyka jogi na pewno da więcej niż kolejna dawka lekarstwa na uspokojenie.

A jak zacząć przygodę z jogą?

Bardzo ważne będzie ustalenie celu. Dla jednych najbardziej istotne okaże się budowanie kondycji i wzmocnienie mięśni, z kolei inni poprzez praktykę jogi chcą się skupić na sferze psychiki. Warto jednak zastanowić się, po co właśnie joga i co się w ten sposób pragnie osiągnąć. To pomaga przetrwać momenty zwątpienia, które prawdopodobnie mogą zdarzyć się każdemu. Impulsem może być zakup świetnego zestawu do jogi dla początkujących, jakie można znaleźć na https://jogastyl.pl/zestawy-do-jogi. Kiedy już wyda się pieniądze na zakup potrzebnych akcesoriów, to wtedy łatwiej też zmobilizować się do wysiłku i wytrwania w postanowieniu.

 

 

 

 

(Materiały Partnera)

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
© glosgdyni.pl | Prawa zastrzeżone