wrzesień 21, 2017

Telekomunikacja Cyfrowa - decyzja UOKiK

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło ponad 300 skarg oraz innych sygnałów kwestionujących działania Telekomunikacji Cyfrowej Sp. z o.o. w Warszawie. Jest to dostawca usług telekomunikacyjnych, który świadczy usługi telefoniczne w sieci stacjonarnej.

Skargi najczęściej wpływały od seniorów i ich rodzin. Dotyczyły podszywania się pod dotychczasowego dostawcę usług telekomunikacyjnych konsumenta. Np. Pani w telefonie przedstawia się że jest z telekomunikacji Orange, proponuje mi zmianę abonamentu telefonicznego za 25 zł. Pytam tą panią czy na pewno jest moim dotychczasowym operatorem, odpowiada, zapewnia że tak. Mam pani rachunek za telefon i widzę ile pani płaci, więc ja odpowiedziałam to już jak pani zrobi byle było dobrze. Powiedziała że otrzymam papier do podpisania przez jej kuriera.

Urząd wszczął postępowanie przeciwko Telekomunikacji Cyfrowej, a także ostrzegał przed jej praktykami. Analiza skarg, zawiadomień i innych sygnałów potwierdziła, że Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza konsumentów w błąd co do swojej tożsamości, przedmiotu oferowanej konsumentom umowy oraz jej warunków finansowych. Przedstawiciele Telekomunikacji Cyfrowej dzwonią do konsumentów posiadających telefon stacjonarny, podając się za dotychczasowego „operatora” konsumenta bądź sugerują, że działają w imieniu takiego podmiotu. Proponują obniżenie abonamentu. W rzeczywistości, po podpisaniu dokumentów dostarczonych przez kuriera konsument zawiera nową umowę z Telekomunikacją Cyfrową. Co więcej, niejednokrotnie kurierzy nalegają, aby konsument podpisał dokumenty jak najszybciej, bez czytania. W skargach konsumenci pisali np. Podczas podpisywania umowy Pan - przedstawiciel handlowy firmy - nie przedstawił się i szybko kazał mi podpisywać umowę oraz zaznaczył na kosztorysie abonamentu na kwotę 18,30 zł. Nadto zasłaniał dane firmy i nie pozwolił mi zapoznać się z treścią zapisów, gdyż się śpieszył. Przedstawiciele Telekomunikacji Cyfrowej nie informują konsumentów - ani podczas rozmów telefonicznych, ani podczas wizyt w miejscu ich zamieszkania, kiedy dochodzi do podpisania umowy, że niższy abonament będzie obowiązywać jedynie przez dwa miesiące.

Prezes UOKiK stwierdził, że Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza konsumentów w błąd, ponieważ jej przedstawiciele:

  • podszywają się pod dotychczasowego ”operatora” konsumenta.
  • Zapewniają konsumentów w trakcie wizyt w miejscu ich zamieszkania, że dokumenty, które dostarczają do podpisu, to zmiana warunków umowy z dotychczasowym „operatorem”.
  • Proponują obniżenie abonamentu za telefon, nie informując, że niższe stawki obowiązują jedynie przez dwa miesiące, a nie cały okres umowy.

Przedstawiciele Telekomunikacji Cyfrowej nie zostawiają ponadto konsumentom dokumentów np. egzemplarza umowy, regulaminów, cennika, czy formularza odstąpienia od umowy.

Kara nałożona na Telekomunikację Cyfrową za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów wyniosła prawie 500 tys. zł (499 225 zł). – Nie znaleźliśmy okoliczności łagodzących. Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza w błąd, aby pozyskać jak największą liczbę klientów. Mimo że do spółki docierały liczne sygnały nie tylko od konsumentów, spółka nie zmieniła swoich działań. W skargach konsumenci informowali, że dowiedzieli się, że zmienili dostawcę usług telekomunikacyjnych dopiero po zawarciu umowy, najczęściej po otrzymaniu pierwszej faktury, bądź gdy dotychczasowy numer ich telefonu przestał działać. Telekomunikacja Cyfrowa dochodzi od konsumentów - za zerwanie umowy zawartej na czas oznaczony - kary w wysokości 550 zł - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Urząd nakazał Telekomunikacji Cyfrowej zaprzestanie stosowania niedozwolonych działań. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Porady dla konsumentów – rozmowa telefoniczna

Uważaj, rozmawiając przez telefon też możesz zawrzeć umowę z operatorem. Aby z niej zrezygnować, musisz podjąć działania. Nie wystarczy, że jedynie przestaniesz opłacać rachunki. Przeczytaj, jakie masz możliwości i kto może ci pomóc.

Jeżeli nie jesteś pewien czy telemarketer reprezentuje twojego dotychczasowego operatora telekomunikacyjnego, skontaktuj się z przedsiębiorcą, z którym masz już podpisaną umowę. Upewnij się, czy rzeczywiście twój operator ma dla ciebie nową ofertę.

Porady dla konsumentów – jak odstąpić od umowy

Jeżeli zmieniłeś operatora telekomunikacyjnego, to w ciągu 14 dni możesz odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów.

Jeżeli zostałeś wprowadzony w błąd i minął czas na odstąpienie od umowy, to możesz np.: uchylić się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu, albo żądać przed sądem stwierdzenia nieważności umowy. O pomoc poproś rzecznika konsumentów lub Federację Konsumentów. Pomoc jest darmowa. Adresy znajdziesz, dzwoniąc pod numery: 22 290 89 16 lub 801 440 220.

Pamiętaj – brak odbioru przesyłki z aparatem telefonicznym nie oznacza odstąpienia od umowy lub jej rozwiązania. Musisz złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie.

Porady dla konsumentów – wezwania do zapłaty

Wezwanie do zapłaty z firmy windykacyjnej nie jest tym samym co nakaz zapłaty wydany przez sąd. Firma windykacyjna nie ma prawa podejmować czynności egzekucyjnych, nie może też zastraszać konsumentów.

Jeżeli otrzymałeś nakaz do zapłaty z sądu, nie czekaj. Złóż odpowiednią odpowiedź na pozew w terminie 14 dni (najczęściej jest to sprzeciw od nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym). Jeżeli nie wiesz, jak to zrobić, skontaktuj się niezwłocznie z rzecznikiem konsumentów w miejscu twojego zamieszkania lub z Federacją Konsumentów.

Pomoc dla konsumentów22 290 89 16 lub 801 440 220.

Adresy i telefony do oddziałów Federacji Konsumentów: www.federacja-konsumentow.org.pl/63,tu-znajdziesz-pomoc.html

Źródło: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=13507

Rate this item
(1 Vote)
Last modified on czwartek, 07 wrzesień 2017 17:23

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

W Twojej sprawie

NAJNOWSZE TWEETY

Pełna realizacja prawa do obrony koniecznej https://t.co/DSJSfZ9fgK przez @Tweet
MS: rząd za szerszym prawem do obrony koniecznej https://t.co/tPWyoePl8y przez @Tweet
Pierwszy dzień 42. FPFF https://t.co/Jctjn7kAd5 przez @Tweet
Koalicja przeciwko koncernom unikającym podatków https://t.co/IuqbPykosJ przez @Tweet
Follow Czesław Mikołajew on Twitter

Redakcja poleca

WEZWANIE DO USUNIĘCIA NARUSZENIA PRAWA

Apteka dla aptekarza

Implant prącia – nowoczesna metoda leczenia zaburzeń erekcji

Sopockie co nieco: Piechotą do mariny?

Teatr jednego aktora na Stadionie Miejskim

WEZWANIE DO USUNIĘCIA NARUSZENIA PRAWA

Spójnia Gdynia o dwa kroki od awansu!

Wyjazdowe zwycięstwo żużlowców Zdunek Wybrzeża w zaległym meczu!

Eksperci: arytmie serce w Polsce i Europie osiągają rozmiary epidemii

Po wyroku w sprawie Parku Rady Europy

W odpowiedzi na słowa wiceministra w Ministerstwie Zdrowia Pana Piotra Gryzy,

ORP Czajka - 50 lat pod biało-czerwoną banderą

Please publish modules in offcanvas position.