wrzesień 23, 2017

Seminarium nt. Cruise Industry – w ramach projektu TENTacle

Nordic Gateway w Gdyni Nordic Gateway w Gdyni fot. Marek Grzybowski

23 czerwca 2017 odbyło się seminarium nt. Cruise Industry w Polsce w ramach projektu TENTacle w celu realizacji zadania; „Mapa drogowa dla węzła miejskiego Gdańsk-Gdynia w zakresie zarządzania rozwojem transportu wodnego: żeglugi wycieczkowej i pasażerskiej”

Spotkanie otworzył Ryszard Toczek (kierownik projektu, Urząd Miasta Gdyni), omawiając istotę zadań dotyczących „cruise industry” w projekcie TENTacle i miejsce tego obszaru aktywności gospodarczej w dokumentach strategicznych dla obszaru metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, który poinformował, że brak zintegrowanych rozwiązań i działań strategicznych pozycjonujących Trójmiasto na ciągle rozwijającym się  rynku  turystyki morskiej.

Bałtyk atrakcyjny. Z danych Cruise Baltic wynika, że rynek bałtycki obsługiwany jest przez 37 armatorów, którzy skierowali tu na sezon letni około 80 statków. Touroperatorzy wybrali około 30 portów bałtyckich do  których zawiną statki z turystami, a wśród nich są Gdynia, Gdańsk i Szczecin. Szacuje się, że porty na Bałtyku    w 2017 r. odwiedzi około 4,9 mln pasażerów, podczas gdy w 2016 r. było ich 4,3 mln. W latach 2000-2016 rynek rósł średnio 9,9% rocznie zaczynając od 1,1 mln pasażerów. To wynik bardzo zadawalający biorąc pod uwagę krótki sezon oraz nienajlepsze warunki pogodowa dla pasażerów lubiących spędzać  podróże na pokładzie otwartym.

Biznes i wycieczkowce.  Dyskusję wywołała prezentacja wyników sondażu diagnostycznego dotyczącego potencjalnych interesariuszy „cruise industry” w portach Trójmiasta, które zaprezentowała Magdalena Cieślakowska, Urząd Miasta Gdyni.  Przedstawiciele zarządów portów w Gdańsku i Gdyni oraz Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni stwierdzili, że ta forma uniemożliwia właściwą identyfikację kosztów i korzyści wynikających z rozwoju w portach polskich usług dla turystów przybywających statkami pasażerskimi. Statki przybywające z tymi turystami do portów ponoszą określone koszty, a ich głównym beneficjentem są firmy agencyjne i zarządy portów.

Większe dochody mają te porty, w których dodatkowo realizowane są funkcje hubu oraz odbywa się zaopatrzenie statków w artykuły niezbędne do funkcjonowania jednostki w rejsie. Marek Grzybowski, prezes Polskiego Klastra Morskiego sugerował, by zastosować metodyką badań pozwalającą na konkretne wyliczenie kosztów i przychodów wynikających z obsługi statków pasażerskich w porcie oraz pobytu pasażerów w mieście w czasie postoju statku. Tym bardziej, że przychody z obsługi statków oraz turystów są policzalne. Pasażerowi i załogi statków, który odwiedziły porty Bałtyku w 2013 r.  wydali na konsumpcję i usługi ponad 346 mln euro – obliczył Peter Wild z BREA and G. P. Wild (International) Ltd.

Gdynia i Gdańsk w środku stawki. Pozycję portów Gdańsku i Gdyni na rynku bałtyckim cruise industry” przedstawił  Jerzy Sontowski (Urząd Miasta Gdyni). Z ostatniej analizy wynika, że oba porty zajmują pozycję w środku stawki. Wyższą pozycję zajmują takie porty Kopenhaga (306 wejść statków w 2016 r.), St. Petersburg (272). Co ciekawe nasze porty „przebijają” Tallin, Helsinki i Sztokholm, które nie mają aż tak liczących się atrakcji turystycznych jak Trójmiasto i pobliskie Kaszuby. – Wynika to z korzystnego położenia tych portów na trasie między Kopenhagą i St. Petersburgiem  – wyjaśnia Michał Stupak z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, który przedstawił również założenia  budowy Portu Centralnego w Gdańsku, gdzie projektowany jest również  Terminal Pasażerski. Usytuowanie terminala w porcie zewnętrznym ułatwi wejścia dużych jednostek. Położenie portu pasażerskiego z dala od miasta i wśród terminali przeładunkowych może być dla większości pasażerów mało atrakcyjne.

Molo na Skwerze Kościuszki. W Gdyni również są projekty ułatwienia dostępu portu i ułatwienia obsługi statków wycieczkowych. Choć już dzisiaj największe wycieczkowce wchodzące na Bałtyk mogą cumować w Gdyni, lepszej dostępności od stron wody służyć ma przebudowa wejścia południowego do portu w Gdyni oraz budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych oraz zasilania statków w energię elektryczną.  Dyskusję wzbudził wizualizacja pomysłu kpt. Andrzeja Królikowskiego, którą wykonała pracowania AQUAPROJEKT na bazie dokumentacji projektowej Wuprohydu.  Jest to pomysł budowy pirsu cumowniczego na końcu Skweru Kościuszki za Oceanarium. Nabrzeże o długości 300 m i szerokości 40 m powinno zapewnić obsługę  wycieczkowców zawijających praktycznie do centrum  Gdyni. Przedstawiciel Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni zgłaszał zastrzeżenia co do przepustowości kumunikacyjnej. Jednak padały również głosy, by zastanowiś się jak pomysł zrealizować, a nie szukać trundości i barier w jego realizacji. Spotkanie zakończono wyjazdem studyjnym na Nabrzeże Francuskie w porcie gdyńskim, gdzie przybijał właśnie  jeden z największych statków wycieczkowych świata – „Norwegian Getaway”. MG

Cruise Industry w Polsce Seminarium TENTACLE Gdynia 23.06.2017 r.

Rate this item
(1 Vote)
Last modified on niedziela, 25 czerwiec 2017 20:50

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

W Twojej sprawie

Udar muzgu

Udar muzgu

sierpnia 02, 2017 Rate: 5.00

Dotyczy uzupełnienia przepisów kodeksu karnego

Dotyczy uzupełnienia przepisów kodeksu k…

września 08, 2017 Rate: 0.00

Czym jest WIBOR i jak wpływa na raty kredytów mieszkaniowych?

Czym jest WIBOR i jak wpływa na raty kre…

sierpnia 09, 2017 Rate: 0.00

NAJNOWSZE TWEETY

Rząd stawia na strefy aktywności. W całym kraju powstanie ich 3 tys. https://t.co/Gkous4aQG0 przez @Tweet
"To największa afera finansowa III RP". Wyłudzono nawet 250 mld zł https://t.co/MV20FpbolD przez @Tweet
Czy nasze dzieci są skazane na bezrobocie? https://t.co/Qf1zPVwgOU przez @Tweet
Pełna realizacja prawa do obrony koniecznej https://t.co/DSJSfZ9fgK przez @Tweet
Follow Czesław Mikołajew on Twitter

Redakcja poleca

WEZWANIE DO USUNIĘCIA NARUSZENIA PRAWA

Apteka dla aptekarza

Implant prącia – nowoczesna metoda leczenia zaburzeń erekcji

Sopockie co nieco: Piechotą do mariny?

Teatr jednego aktora na Stadionie Miejskim

WEZWANIE DO USUNIĘCIA NARUSZENIA PRAWA

Spójnia Gdynia o dwa kroki od awansu!

Wyjazdowe zwycięstwo żużlowców Zdunek Wybrzeża w zaległym meczu!

Po wyroku w sprawie Parku Rady Europy

Eksperci: arytmie serce w Polsce i Europie osiągają rozmiary epidemii

W odpowiedzi na słowa wiceministra w Ministerstwie Zdrowia Pana Piotra Gryzy,

ORP Czajka - 50 lat pod biało-czerwoną banderą

Please publish modules in offcanvas position.

VIDEO MORSKIE SPRAWY